Kind van verslaafde ouders

Jimmy* heeft een Surinaamse moeder en een Marokkaanse vader. Beide ouders zijn verslaafd aan cocaïne. De politie heeft al jaren lang de handen vol aan deze ouders, tot op de dag van vandaag. Jimmy en zijn broertje zijn al op jonge leeftijd bij hun grootouders gaan wonen.

Grootvader heeft nu kanker en het is de vraag hoe lang hij nog te leven heeft. Het gaat op het moment niet zo heel goed met hem heb ik begrepen. Dat maakt ook dat Jimmy veel wakker ligt, mede door wat er met oma gaat gebeuren, als opa komt te overlijden.

Jimmy is een jongen met een licht verstandelijke beperking. Het vermoeden is dat hij verslaafd is geboren. Ik merk ook dat ik een bepaalde benadering moet kiezen. Het heeft absoluut geen zin om op voorhand al afspraken met hem te maken. Daar kan hij zich simpelweg niet aan houden. Ik ga altijd spontaan bij hem langs. Het heeft wel even geduurd voordat ik echt zijn vertrouwen had.

Ik ben namelijk op eerste Pinksterdag bij hem langsgegaan, onaangekondigd. Het was een soort koude acquisitie aan de deur. Het scheelt dat ik de Surinaamse cultuur goed ken, omdat mijn eigen moeder ook Surinaams is. Dat maakt in sommige gevallen dat je net even wat makkelijker contact maakt.

Het heeft wel even geduurd voordat ik echt zijn vertrouwen had.

Er is op Jimmy al ontzettend veel hulp geweest. De Raad voor de Kinderbescherming is betrokken geweest, hij is uit huis geplaatst, hij is behandeld. Als ik zo de rapportages doorlees, dan denk ik dat wel meer dan 10 hulpverleningsorganisaties betrokken zijn geweest bij dit gezin, tot op de dag van vandaag.

Hij heeft nog een jonger halfbroertje, met een andere vader, die inmiddels ook in beeld is bij de politie. Hij had namelijk een extra groot mes. Dat had hij bij de Action gekocht en op de vraag van de politie wat hij met zo’n mes moet gaf hij gewoon aan dat hij voornemens was om iemand neer te steken. Heel erg zorgelijk dus.

Als ik zo de rapportages doorlees, dan denk ik dat wel meer dan 10 hulpverleningsorganisaties betrokken zijn geweest bij dit gezin.

Op dit moment zijn alle ogen van de Raad en de Jeugdbescherming weer aanwezig in deze casus. Jimmy was zich echt aan het afzonderen. Ik probeer op kleine schaal van betekenis te zijn. Zo wordt hij ook nog eens vader, dus om het vertrouwen te winnen heb ik mijn kinderwagen aan hem gegeven. Onze kinderen zijn al weer wat ouder. Die kinderwagen stond hier. Ik dacht: ik kan hem op marktplaats zetten, dan krijg ik er misschien 100 euro voor.

Of ik kan er iemand heel erg blij mee maken. Dat was echt een gouden greep. Vanaf dat moment merkte ik dat het contact tussen mij en Jimmy beter is geworden. Het blijft op sommige momenten moeilijk om hem te spreken te krijgen, wat voor een gedeelte ook wel voortvloeit uit de beperking die hij heeft. Plannen en organiseren, dat zit er gewoon niet in. Diagnose ADD. Hij is heel erg beïnvloedbaar en kwetsbaar.

Ik probeer op kleine schaal van betekenis te zijn.

Op dit moment ben ik bezig of ik hem in de Wajong kan krijgen. En vanuit de Wajong in beschermd wonen, met behandeling. Dan is het wel erg handig dat je ook over die kennis beschikt en dat je weet hoe je dit moet aanpakken. Er is een bewindvoerder in het spel. Die is ook mentor. Dat zegt wel wat. Deze jongen is gewoon niet in staat om zelf keuzes te maken.

Ik heb alleen te maken met een uitkeringsconsulent die er heel anders in zit dan ik. Ze denkt dat deze jongen wel op korte termijn aan het werk kan. Die sollicitaties, een CV, dat gaat hem gewoon niet worden. Daar heb ik ook een beetje een woordenwisseling over gehad en aangegeven dat deze jongen al jarenlang een probleem voor de gemeente is.

Laat mij nou gewoon even mijn gang gaan. Stel hem even vrij van de arbeidsverplichting. Nou ja, ik heb op een gegeven moment opgeschaald naar de regisseur, die zich in deze stad voornamelijk richt op criminele jeugd. Er zit geen reclassering op deze jongen. Het contact dat hij met mij heeft is echt vrijwillig. Dus als hij zegt: ik heb er geen zin meer in, dan kan de gemeente of justitie of wie dan ook helemaal niks.

Dat heb ik onlangs ook wel uitgesproken, dat deze jongen op zijn manier echt wel gemotiveerd is, want anders had hij al lang het contact met mij verbroken. Hij zit er heel erg over in dat hij ook herbelevingen heeft.

In het verleden is de politie een paar keer binnen gevallen en dat heeft echt iets met hem gedaan. Maar wat ik onlangs boven water heb gekregen en wat nog niet bekend was is dat deze jongen wordt gezien als dader door politie en gemeente, maar zelf ook slachtoffer is.

Ik denk dat er maar een manier is om dat een plek te kunnen geven en dat is toch door erover te praten met iemand die daar heel bedreven in is. Dat is nu nog te vroeg, maar het is wel een doel waar ik voorzichtig met hem naartoe wil werken.

* De naam is gefingeerd om de privacy van betrokkene te beschermen.

Hij heeft gevraagd of ik dat voor me wil houden, maar ik heb wel gesprekken met hem over zijn nachtmerries.